Sołectwo Dąbrowa Kadencja 2024 - 2029

Adres

Dąbrowa

88-306 Dąbrowa

Sołtys

Sołtys

Alicja Teper

telefon

+48 669 594 025

Rada sołecka

Zastępca Sołtysa

Sebastian Lachowicz

Członek Rady Sołeckiej

Marek Cyrok

Członek Rady Sołeckiej

Grażyna Domagalska

Członek Rady Sołeckiej

Barbara Kotlarek

Członek Rady Sołeckiej

Adam Mazurkiewicz

Członek Rady Sołeckiej

Patryk Mazurkiewicz

Członek Rady Sołeckiej

Janina Pryciak

Członek Rady Sołeckiej

Kacper Sulanowski

Członek Rady Sołeckiej

Łukasz Szczepaniak

Członek Rady Sołeckiej

Mirosław Zaborek

Statut Sołectwa Dąbrowa nadany Uchwałą Rady Gminy w Dąbrowie Nr XXXVI/230/2018 z dnia 4 października 2018 roku (opublikowaną w Dzienniku Urzędowym Województwa Kujawsko - Pomorskiego 24 października 2018 r. poz. 5335)

Załącznik nr 2
Do Uchwały Rady Gminy
w Dąbrowie
Nr XXXVI/230 /2018
z dnia 4 października 2018 roku



STATUT SOŁECTWA DĄBROWA

Rozdział 1. Postanowienia ogólne

§ 1. Sołectwo Dąbrowa
zwane dalej Sołectwem jest jednostką pomocniczą Gminy Dąbrowa.

§ 2. 1. Obszarem działania Sołectwa jest wieś Dąbrowa.

2. Powierzchnia sołectwa wynosi 886,3814 ha.

§ 3. Sołectwo działa na podstawie przepisów prawa, a w szczególności:
1) ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2018 r. poz. 994 ze zmianami), zwanej dalej „Ustawą”,
2) Statutu Gminy Dąbrowa,
3) niniejszego Statutu – jako podstawy prawnej określającej organizację i zakres działania Sołectwa.
§ 4. 1. Siedzibę Sołtysa oznacza tabliczka z napisem „SOŁTYS” umieszona na posesji przez niego zamieszkałej, w widocznym miejscu np. na budynku.
2. Sołtys posługuje się pieczęcią: „Sołectwo Dąbrowa Gmina Dąbrowa”

§ 5. 1. Niniejszy statut określa organizację i zakres działania Sołectwa Dąbrowa, zwanego dalej „Sołectwem”, w tym:
1) nazwę i obszar Sołectwa;
2) zakres działania i uprawnienia Sołectwa;
3) organizację i zadania organów Sołectwa;
4) zasady i tryb wyborów organów Sołectwa;
5) kompetencje organów Sołectwa w sprawach gospodarowania mieniem;
6) kompetencje organów Sołectwa w sprawach finansowych;
7) zakres i formy kontroli oraz nadzoru organów gminy nad działalnością organów Sołectwa.
2. Użyte w niniejszym Statucie wyrazy oznaczają:
1) Gmina – Gminę Dąbrowa
2) Urząd – Urząd Gminy w Dąbrowie;
3) Rada – Radę Gminy w Dąbrowie;
4) Wójta – Wójta Gminy Dąbrowa;
5) Sołectwo - Sołectwo Dąbrowa;
6) Statut – Statut sołectwa Dąbrowa;
7) Sołtys – Sołtysa sołectwa Dąbrowa;
8) Rada Sołecka – Radę Sołecką sołectwa Dąbrowa;
9) Zebranie Wiejskie – Zebranie Wiejskie sołectwa Dąbrowa;
10) Osoba uprawniona – osoba stale zamieszkująca na obszarze Sołectwa, która najpóźniej w dniu wyborów posiada czynne prawo wyborcze do Rady, wpisana do rejestru wyborców.
Rozdział 2. Zakres działania i uprawnienia Sołectwa

§ 6. 1. Do zadań Sołectwa należy w szczególności:
1) współdziałanie z organami gminy w wykonywaniu zadań publicznych na rzecz mieszkańców sołectwa;
2) uczestniczenie w naradach sołtysów organizowanych przez Wójta;
3) współdziałanie z organami Gminy w organizowaniu i przeprowadzaniu konsultacji społecznych;
4) reprezentowanie interesów mieszkańców sołectwa wobec organów gminy;
5) tworzenie warunków do pełnego udziału w życiu publicznym wszystkich mieszkańców sołectwa;
6) zgłaszanie do organów gminy projektów przedsięwzięć dotyczących Sołectwa;
7) gospodarowanie mieniem gminnym powierzonym Sołectwu;
8) utrzymanie porządku i czystości na obszarze Sołectwa;
9) wydawanie opinii na wniosek Wójta lub Rady, w szczególności w sprawach dotyczących:
a) zmian Statutu Sołectwa,
b) lokalizacji inwestycji uciążliwych dla otoczenia i środowiska naturalnego,
10) wydawanie opinii dla organów gminy dotyczących innych ważnych spraw Sołectwa.
§ 7. Zadania i uprawnienia określone w § 6 Sołectwo realizuje w szczególności poprzez:
1) podejmowanie uchwał w sprawach Sołectwa w ramach przyznanych kompetencji;
2) opiniowanie spraw należących do zakresu działania samorządu mieszkańców;
3) wyrażenie opinii w przeprowadzonych przez Radę lub Wójta konsultacjach społecznych projektów uchwał dotyczących spraw o podstawowym znaczeniu dla mieszkańców Sołectwa;
4) występowanie z wnioskami do Rady o rozpatrywanie spraw, których załatwienie wykracza poza możliwości mieszkańców sołectwa;
5) współpracę z jednostkami organizacyjnymi i innymi jednostkami pomocniczymi Gminy Dąbrowa;
6) współpracę z organizacjami pozarządowymi;
7) współpracę z Radnymi z terenu sołectwa w zakresie organizacji spotkań z wyborcami oraz kierowanie do nich wniosków dotyczących sołectwa;
8) czynny udział mieszkańców w Zebraniach Wiejskich oraz komisjach powołanych przez Zebranie Wiejskie.
Rozdział 3. Organy sołectwa, ich organizacja i zadania

§ 8. 1. Sołectwo działa poprzez swoje organy.
2. Organami Sołectwa są:
1) Zebranie Wiejskie;
2) Sołtys.
3. Zebranie Wiejskie może powołać komisje doraźne do załatwiania poszczególnych spraw, określając ich zadania i skład osobowy.
§ 9. Dla realizacji wspólnych przedsięwzięć na obszarze Gminy, sołectwa mogą nawiązywać współpracę, jak również mogą zawierać porozumienia określające zakres i sposób wykonywania wspólnych zadań oraz podejmować wspólne uchwały.

§ 10. 1. Zebranie Wiejskie jest organem uchwałodawczym w Sołectwie.
2. Prawo do udziału w Zebraniu Wiejskim mają wszystkie osoby uprawnione.
3. Osoby uprawnione, o których mowa w ust. 2, biorące udział w Zebraniu Wiejskim mają prawo do:
a) inicjatywy uchwałodawczej,
b) udziału w dyskusji nad każdą sprawą objętą porządkiem obrad,
c) zadawania pytań Sołtysowi, członkom Rady Sołeckiej i obecnym na Zebraniu Wiejskim przedstawicielom organów gminy,
d) udziału w głosowaniu,
e) żądania utrwalenia w protokole własnych wniosków i wypowiedzi,
f) zgłaszania kandydatur i kandydowania do organów sołectwa.
4. W Zebraniu Wiejskim mogą uczestniczyć inne osoby bez prawa głosowania.

§ 11. Do wyłącznej kompetencji Zebrania Wiejskiego należy:
1) stanowienie o kierunkach działania Sołectwa;
2) wybór i odwołanie Sołtysa i członków Rady Sołeckiej oraz stwierdzenie wygaśnięcia ich mandatu z zastrzeżeniem § 30 ust. 1;
3) rozpatrywanie sprawozdań rocznych oraz za okres między zebraniami z pracy Sołtysa i Rady Sołeckiej;
4) upoważnianie Sołtysa i Rady Sołeckiej do wykonywania określonych (w upoważnieniu) czynności;
5) ustalanie zadań do realizacji przez Sołtysa i Radę Sołecką w okresie między Zebraniami Wiejskimi;
6) rozdysponowanie środków pieniężnych przeznaczonych dla Sołectwa w budżecie Gminy, w tym środków przyznanych na podstawie ustawy z dnia 21 lutego 2014 r. o funduszu sołeckim (Dz. U. 2014 r. poz. 301); 7) zatwierdzanie wniosków do budżetu Gminy;
7) podejmowanie inicjatyw lokalnych mających na celu realizację ogólnego dobra Sołectwa w zakresie pomocy sąsiedzkiej dla mieszkańców znajdujących się w trudnej sytuacji życiowej;
8) możliwość występowania z wnioskiem w sprawie dokonania zmian w Statucie Sołectwa.
§ 12. 1. Zebranie Wiejskie zwołuje Sołtys:
1) z własnej inicjatywy,
2) na wniosek co najmniej 1/5 osób uprawnionych,
3) na wniosek Wójta.
2. Do wniosków, o których mowa w ust.1 pkt 2 i 3, dołącza się proponowany porządek obrad Zebrania Wiejskiego.
3. W przypadku, gdy Sołtys nie zwoła Zebrania Wiejskiego na wniosek osób określonych w ust. 1 pkt 2 i 3 – zebranie zwołuje Wójt.
4. Zebranie Wiejskie zwoływane na wniosek powinno odbyć się w terminie 14 dni od daty złożenia wniosku, chyba, że wnioskodawcy zaproponują termin późniejszy.

§ 13. 1. Zebranie Wiejskie odbywa się w miarę potrzeb, jednak nie rzadziej niż raz w roku.
2. Termin i miejsce Zebrania Wiejskiego Sołtys podaje do wiadomości publicznej poprzez zawiadomienie na tablicach ogłoszeń znajdujących się w Sołectwie, na co najmniej 7 dni przed terminem zebrania oraz w inny sposób przyjęty w Sołectwie.
3. Wójt oraz Przewodniczący Rady, o ile nie są osobami uprawnionymi, mogą uczestniczyć w Zebraniu Wiejskim z głosem doradczym.

§ 14. 1. Zebranie Wiejskie przygotowuje Sołtys przy pomocy Rady Sołeckiej. W celu udzielenia Sołtysowi stałej pomocy w przygotowaniu materiałów i organizacji Zebrań Wiejskich, Wójt wyznacza pracownika Urzędu do kontaktów z Sołectwem.
2. Zebranie zwołane przez Wójta przygotowuje Wójt.
3. Projekt porządku obrad przygotowuje Sołtys na podstawie ustaleń z Radą Sołecką oraz z wnioskodawcami, o których mowa w § 12 ust. 1 pkt 2 i 3.

§ 15. 1. Zebranie Wiejskie otwiera Sołtys i przewodniczy jego obradom, a w przypadku jego nieobecności lub niemożności pełnienia przez niego obowiązków obradom przewodniczy Przewodniczący Rady Sołeckiej lub wyznaczony członek Rady Sołeckiej.
2. Zebranie zwołane przez Wójta otwiera i prowadzi Wójt, albo osoba przez niego upoważniona.
3. Przewodniczący obrad stwierdza prawomocność Zebrania Wiejskiego i przedstawia projekt porządku obrad, który poddaje pod głosowanie.
4. Zebranie Wiejskie może dokonać zmian w porządku obrad za wyjątkiem spraw dotyczących odwołania Sołtysa lub Rady Sołeckiej, bezwzględną większością głosów osób biorących w nim udział.
5. Z zastrzeżeniem postanowień niniejszego statutu Zebranie Wiejskie jest uprawnione do podejmowania uchwał przy obecności, co najmniej 1/5 osób uprawnionych.
6. W przypadku braku wymaganej do podejmowania uchwał liczby osób uprawnionych, następne Zebranie Wiejskie odbywa się po upływie 15 minut od wyznaczonego terminu zebrania bez względu na liczbę osób uprawnionych.
7. Uchwały podejmowane w drugim terminie są wiążące.

§ 16. 1. Obrady Zebrania Wiejskiego są jawne.
2. Przewodniczący obrad prowadzi obrady Zebrania Wiejskiego według porządku obrad i w uzasadnionych przypadkach za zgodą zebranych może dokonywać zmian w kolejności realizacji poszczególnych punktów.

§ 17. 1. Przewodniczący obrad czuwa nad sprawnym przebiegiem Zebrania Wiejskiego, udzielając głosu osobom uprawnionym według kolejności zgłoszeń.
2. Przewodniczący obrad udziela głosu poza kolejnością w sprawie zgłoszenia wniosków formalnych.
3. Wnioski wymienione w ust. 2 poddaje się pod głosowanie.
4. Jeżeli treść lub sposób wystąpienia mówcy w oczywisty sposób zakłócają porządek obrad lub uchybiają powadzenie Zebrania Wiejskiego – przewodniczący obrad przywołuje go do porządku, a gdy przywołanie nie odniesie skutku, odbiera mu głos.
5. Przewodniczący obrad może nakazać opuszczenie miejsca obrad osobom, które swoim zachowaniem zakłócają porządek lub naruszają powagę Zebrania Wiejskiego.
6. Przewodniczący obrad udziela głosu Wójtowi, Przewodniczącemu Rady lub radnym obecnym na Zebraniu Wiejskim.
7. Przewodniczący obrad może udzielić głosu innym uczestnikom Zebrania Wiejskiego nie będącym osobami uprawnionymi.

§ 18. Obrady protokołuje osoba wybrana przez Zebranie Wiejskie. Zebranie Wiejskie może powierzyć protokołowanie obrad zaproponowanemu przez Wójta pracownikowi urzędu.

§ 19. Po wyczerpaniu porządku obrad przewodniczący obrad zamyka Zebranie Wiejskie.

§ 20. 1. Z każdego Zebrania Wiejskiego sporządza się protokół, który powinien zawierać:
1) numer, datę i miejsce obrad oraz numery i tytuły uchwał;
2) stwierdzenie prawomocności zebrania;
3) zatwierdzony porządek obrad;
4) przebieg obrad, krótkie streszczenie przemówień i dyskusji oraz tekst zgłoszonych wniosków;
5) wyniki głosowań;
6) podpis przewodniczącego obrad i protokolanta.
2. Obecność uczestników Zebrania Wiejskiego potwierdza się na liście obecności. Lista ta jest załącznikiem do protokołu.
3. Protokół z danego Zebrania Wiejskiego zostaje przyjęty na następnym Zebraniu Wiejskim.
4. Egzemplarz protokołu wraz z uchwałami przechowywany jest u Sołtysa.

§ 21. 1. Głosowanie jawne przeprowadza przewodniczący obrad.
2. Głosowanie tajne przeprowadza Komisja Skrutacyjna.
3. Wyniki głosowania ogłasza przewodniczący obrad bezzwłocznie.
§ 22. 1. Sprawy rozpatrywane na Zebraniu Wiejskim rozstrzygane są w formie uchwał, opinii i wniosków.
2. Uchwały są odrębnymi dokumentami, z wyjątkiem uchwał o charakterze proceduralnym, które są odnotowane w protokole zebrania.
3. Opinie, wnioski i zalecenia stanowią integralną część protokołu z Zebrania Wiejskiego do realizacji przez Sołtysa.

§ 23. 1. Uchwały Zebrania Wiejskiego z zastrzeżeniem postanowień niniejszego Statutu zapadają zwykłą większością głosów, tzn. liczba głosów „za” musi być większa od liczby głosów „przeciw”. Głosów wstrzymujących się nie liczy.
2. Głosowanie odbywa się w sposób jawny, chyba że niniejszy Statut stanowi inaczej.
3. Zebranie Wiejskie może postanowić o przeprowadzeniu głosowania tajnego.
4. W głosowaniu jawnym głosuje się poprzez podniesienie ręki.
5. W głosowaniu tajnym głosy oddaje się na kartach do głosowania.

§ 24. Uchwała powinna zawierać w szczególności:
1) numer kolejny, datę i tytuł uchwały;
2) podstawę prawną;
3) określenie zadań oraz środki realizacji;
4) określenie osoby odpowiedzialnej za wykonanie uchwały;
5) termin wejścia w życie uchwały oraz ewentualny czas jej obowiązywania.
§ 25. 1. Uchwały podpisuje przewodniczący obrad i ogłasza je w sposób zwyczajowo przyjęty w Sołectwie.
2. Uchwały Zebrań Wiejskich są udostępnione u Sołtysa.
3. Sołtys zobowiązany jest do przedłożenia Wójtowi uchwał Zebrania Wiejskiego w ciągu 7 dni od dnia ich podjęcia.
4. Uchwały Zebrania Wiejskiego sprzeczne z prawem są nieważne. O nieważności uchwały orzeka w formie zarządzenia Wójt, w terminie nie dłuższym niż 30 dni od dnia doręczenia uchwały.
5. Wójt wszczynając postępowanie w sprawie stwierdzenia nieważności uchwały może wstrzymać jej wykonanie, jeżeli wywołałoby to nieodwracalne skutki prawne.
6. Zarządzenie, o którym mowa w ust. 1, winno zawierać uzasadnienie faktyczne i prawne oraz pouczenie o dopuszczalności zaskarżenia zarządzenia do Rady.
7. W przypadku zaskarżenia zarządzenia, o którym mowa w ust. 3 Rada zajmuje ostateczne stanowisko w formie uchwały na najbliższej sesji. W przypadku nieistotnego naruszenia prawa Rada nie stwierdza nieważności uchwały, ograniczając się do wskazania, iż uchwała Zebrania Wiejskiego została wydana z naruszeniem prawa.
8. Zarządzenie, o którym mowa w ust. 1, podaje się do publicznej wiadomości w siedzibie Urzędu oraz na tablicach ogłoszeń na obszarze Sołectwa.
9. Prawo zaskarżenia zarządzenia, o którym mowa w § 56 ust. 1 przysługuje Sołtysowi lub każdej osobie uprawnionej obecnej na Zebraniu Wiejskim, które podjęło uchwałę objętą zarządzeniem. Skargę wnosi się w terminie nie dłuższym niż 30 dni od dnia ogłoszenia zarządzenia.
10. Dokumentację z zebrań wiejskich przechowuje sołtys przez okres kadencji. Po upływie kadencji sołtys przekazuje dokumentację do Urzędu Gminy w Dąbrowie.

§ 26. 1. Sołtys jest organem wykonawczym Sołectwa i zarządcą mienia gminnego przekazanego Sołectwu, w oparciu o uchwały Zebrania Wiejskiego oraz odpowiednie przepisy Ustawy.
2. Pełnienie funkcji Sołtysa ma charakter społeczny. Rada może ustanowić zasady, na jakich Sołtysowi będzie przysługiwała dieta oraz zwrot kosztów podróży służbowej.
3. Sołtys korzysta z ochrony prawnej przysługującej funkcjonariuszom publicznym.

§ 27. 1. Do zadań Sołtysa należy w szczególności:
1) przygotowywanie i zwoływanie Zebrań Wiejskich;
2) przygotowywanie projektów uchwał Zebrania Wiejskiego;
3) wykonywanie uchwał i wniosków Zebrania Wiejskiego;
4) zwoływanie posiedzeń Rady Sołeckiej i przewodniczenie im:
5) kierowanie bieżącymi sprawami sołectwa z zakresu administracji publicznej;
6) współdziałanie z organami gminy w organizowaniu i przeprowadzaniu konsultacji społecznych;
7) organizowanie inicjatyw społecznych i gospodarczych mieszkańców Sołectwa oraz udział w ich realizacji;
8) uczestniczenie w naradach Sołtysów organizowanych przez Wójta;
9) kierowanie akcją pomocy w sołectwie w razie wypadków losowych i klęsk żywiołowych, w szczególności poprzez wykonywanie zarządzeń Wójta;
10) składanie Wójtowi w wymaganych terminach, sprawozdania z wykonania planu wydatków Sołectwa;
11) organizowanie spotkań mieszkańców Sołectwa, w tym z Radnymi, Wójtem itp.
2. Sołtys składa sprawozdanie ze swojej działalności na zebraniu wiejskim przynajmniej raz w roku.

§ 28. Sołtys biorąc udział w sesjach Rady z głosem doradczym, ma prawo zgłaszania wniosków w imieniu mieszkańców Sołectwa.
§ 29. 1. Sołtys może być odwołany przed upływem kadencji przez Zebranie Wiejskie zwołane na pisemny wniosek 1/3 osób uprawnionych lub na wniosek Wójta, w przypadku:
1) niewykonywania przez Sołtysa w sposób należyty powierzonych obowiązków polegających na naruszaniu: postanowień Statutu Sołectwa, uchwał Zebrania Wiejskiego oraz nieracjonalnym gospodarowaniu mieniem przekazanym Sołectwu;
2) dopuszczenia się umyślnego przestępstwa ściganego z oskarżenia publicznego orzeczonego prawomocnym wyrokiem sądowym.
2. Zebranie Wiejskie w sprawie rozpatrzenia wniosku o odwołanie Sołtysa zwołuje Wójt w terminie 30 dni od otrzymania wniosku.
3. Zebranie Wiejskie odwołuje Sołtysa zwykłą większością głosów w głosowaniu tajnym, przy obecności co najmniej 1/3 osób uprawnionych.
4. W przypadku nieodwołania Sołtysa w sposób określony w ust. 3, kolejny wniosek o zwołanie Zebrania Wiejskiego w celu odwołania Sołtysa może być złożony nie wcześniej niż po upływie roku od daty złożenia wniosku, o którym mowa w ust.1

§ 30. 1. W przypadku złożenia rezygnacji lub wygaśnięcia kadencji Sołtysa lub członka Rady Sołeckiej wskutek śmierci, Wójt wydaje zarządzenie stwierdzające wygaśnięcie mandatu i zarządza wybory uzupełniające. Przepisy o trybie wyboru Sołtysa lub członka Rady Sołeckiej stosuje się odpowiednio.
2. Wyborów, o których mowa w ust.1 nie przeprowadza się, jeżeli data tych wyborów miałaby przypaść w okresie 6 miesięcy przed zakończeniem kadencji.

§ 31. 1. Działalność Sołtysa wspomaga Rada Sołecka, która pełni rolę doradczo – opiniodawczą.
2. Rada Sołecka składa się minimum 3 osób. Liczbę członków Rady Sołeckiej ustala Zebranie Wiejskie.
3. Rada Sołecka wybiera ze swego składu osobę, która pełni obowiązki Sołtysa w czasie jego dłuższej nieobecności lub choroby. Za czas pełnienia funkcji sołtysa osoba ta pobiera wynagrodzenie przyznawane sołtysowi.

§ 32. 1. Do zadań Rady Sołeckiej należy w szczególności:
1) pomoc Sołtysowi w przygotowaniu Zebrań Wiejskich i sporządzaniu projektów uchwał;
2) konsultowanie spraw przedstawionych przez Sołtysa;
3) opracowanie i przedłożenie Zebraniu Wiejskiemu programu pracy samorządu mieszkańców Sołectwa;
4) występowanie z inicjatywami wobec Zebrania Wiejskiego dotyczącymi udziału mieszkańców w rozwiązywaniu problemów mieszkańców wsi i realizacji zadań Sołectwa;
5) organizowanie wykonania uchwał i wniosków Zebrania Wiejskiego oraz kontrola ich realizacji;
6) pomoc w organizacji imprez wiejskich (sołeckich), w szczególności w dziedzinie kultury, sportu, rekreacji i wypoczynku;
7) współdziałanie z organizacjami społecznymi w celu wspólnej realizacji zadań;
8) wyrażanie opinii w sprawach przedstawionych do zaopiniowania przez Radę lub Wójta.
2. Posiedzenia Rady Sołeckiej odbywają się w miarę potrzeb, jednak nie rzadziej niż dwa razy w roku. Posiedzenia Rady Sołeckiej zwołuje i im przewodniczy Sołtys.

§ 33. Zebranie Wiejskie może odwołać członków Rady Sołeckiej przed upływem kadencji w trybie określonym do odwołania Sołtysa.
Rozdział 4. Wybory Sołtysa i Rady Sołeckiej

§ 34. 1. Kadencja Sołtysa i Rady Sołeckiej trwa tak długo jak kadencja Rady Gminy w Dąbrowie.
2. Po upływie kadencji Sołtys i Rada Sołecka pełnią swoje funkcje do czasu objęcia obowiązków przez nowo wybranego Sołtysa i członków Rady Sołeckiej.
3. Przejęcie obowiązków przez nowo wybranego Sołtysa następuje protokolarnie z udziałem pracownika Urzędu łącznie z wydaniem dokumentacji Sołectwa, pieczęci i tablicy oraz materiałów i sprzętu będącego w dyspozycji dotychczasowego Sołtysa.

§ 35. Mandat Sołtysa i członka Rady Sołeckiej wygasa w przypadku:
1) śmierci;
2) zrzeczenia się;
3) odwołania przed upływem kadencji;
4) utraty prawa wybieralności.

§ 36. 1. Wybory Sołtysa i Rady Sołeckiej są powszechne, równe, bezpośrednie i odbywają się w głosowaniu tajnym.
2. Kandydatem na Sołtysa i członka Rady Sołeckiej może być wyłącznie osoba uprawniona.
3. Nie można kandydować równocześnie na Sołtysa i członka Rady Sołeckiej.

§ 37. 1. Zebranie Wiejskie w sprawie wyboru Sołtysa i Rady Sołeckiej zwołuje Wójt, który określa miejsce, dzień i godzinę zebrania wiejskiego i informuje o tym mieszkańców w drodze ogłoszeń rozplakatowanych w sołectwie, co najmniej na 14 dni przed wyznaczoną datą zebrania.
2. Zebraniu, o którym mowa w ust. 1 przewodniczy Wójt lub inna wyznaczona przez niego osoba.
3. Wybory nowego Sołtysa i Rady Sołeckiej przeprowadza się w terminie 3 miesięcy od powzięcia wiadomości o zdarzeniach, o których mowa w § 30 ust. 1.

§ 38. 1. Dla dokonania ważnego wyboru Sołtysa i Rady Sołeckiej wymagana jest obecność co najmniej 1/5 uprawnionych do głosowania mieszkańców Sołectwa.
2. O ile w wyznaczonym terminie nie uzyskano quorum, wybory mogą być przeprowadzone na następnym zebraniu, o którym mowa w § 15 ust. 6.

§ 39. Kandydatury na Sołtysa zgłaszane są na zebraniu wiejskim w nieograniczonej liczbie, przez uprawnionych uczestników Zebrania Wiejskiego

§ 40. Kandydatury na członków Rady Sołeckiej zgłaszane są w trybie określonym § 39.

§ 41. 1. Wybory przeprowadza Komisja Skrutacyjna w składzie 3 członków wybranych spośród obecnych na Zebraniu Wiejskim osób, posiadających prawo wybierania Sołtysa i członków Rady Sołeckiej.
2. Wybór członków Komisji Skrutacyjnej przeprowadza Zebranie Wiejskie w głosowaniu jawnym. Członkiem Komisji Skrutacyjnej nie może osoba kandydująca na sołtysa lub członka rady sołeckiej.
3. Komisja Skrutacyjna wybiera ze swojego składu przewodniczącego.
4. Do zadań Komisji Skrutacyjnej należy:
1) poinformowanie o liście zgłoszonych kandydatach na Sołtysa i członków Rady Sołeckiej;
2) poinformowanie o sposobie głosowania;
3) umożliwienie każdemu kandydatowi przedstawienia programu wyborczego;
4) wydanie opieczętowanych kart do głosowania i przeprowadzenie wyborów;
5) sporządzenie protokołu z przeprowadzonych wyborów,
6) ustalenie i ogłoszenie wyników wyboru.
§ 42. 1. Protokół Komisji Skrutacyjnej z przeprowadzonych wyborów powinien zawierać:
1) skład Komisji Skrutacyjnej z podziałem funkcji;
2) ilość osób biorących udział w głosowaniu;
3) imiona i nazwiska kandydatów do organów Sołectwa;
4) ilość głosów oddanych, w tym ważnych i nieważnych;
5) ilość głosów ważnie oddanych na poszczególnych kandydatów;
6) wskazanie kandydatów, którzy wybrani zostali do organów Sołectwa.
2. Protokół podpisują członkowie Komisji Skrutacyjnej oraz przewodniczący Zebrania Wiejskiego.
3. Protokół z przeprowadzonych wyborów i karty do głosowania stanowią załącznik do protokołu Zebrania Wiejskiego.
4. Protokół i karty do głosowania przechowuje Wójt.

§ 43. 1. Głosowanie przeprowadza się na przygotowanych wcześniej kartach do głosowania.
2. Na kartach do głosowania nazwiska kandydatów umieszcza się w kolejności alfabetycznej. 3. Karty do głosowania opatruje się pieczęcią Urzędu.

§ 44. 1. W pierwszej kolejności należy przeprowadzić głosowanie dla dokonania wyboru Sołtysa. W drugiej kolejności przeprowadza się wybory członków Rady Sołeckiej.
2. Za wybranego Sołtysa uznaje się kandydata, który otrzymał największą ilość ważnie oddanych głosów. W przypadku uzyskania równej liczby głosów przez dwóch lub więcej kandydatów, przeprowadza się dodatkowe głosowanie, aż do skutku.
3. Za wybranych do Rady Sołeckiej uznaje się kandydatów, którzy uzyskali kolejno największą liczbę ważnie oddanych głosów. W przypadku, gdy dwóch lub więcej kandydatów otrzymało równą liczbę głosów, a ich wybór przewyższałby określony w Statucie Sołectwa skład organu, na nie obsadzone miejsce przeprowadza się dodatkowe głosowanie.

§ 45. Wydatki związane z organizacją przygotowań i przeprowadzenia wyborów pokrywane są z budżetu gminy.

§ 46. 1. Nadzór nad wyborami sprawuje Wójt lub wyznaczony przez niego pracownik.
2. W terminie 2 dni od dnia wyborów Sołtysa i członków Rady Sołeckiej może zostać wniesiony protest przeciwko ważności wyborów, z powodu naruszeń postanowień Statutu dotyczącego przebiegu głosowania, jak też ustalenia wyników głosowania lub wyników wyborów.
3. Prawo wniesienia protestu przysługuje osobie uprawnionej, która potwierdziła udział w zwołanym w celu wyborów Zebraniu Wiejskim własnoręcznym podpisem na liście osób uprawnionych do głosowania.

§ 47. 1. Protest wnosi się na piśmie do Wójta.
2. W proteście należy sformułować konkretne zarzuty oraz wskazać lub przedstawić dowody na ich poparcie.
3. Wójt w terminie 7 dni roboczych przeprowadza postępowanie wyjaśniające i przedkłada ustalenia tego postępowania Przewodniczącemu Rady, który przekazuje w terminie 7 dni sprawę Komisji Rewizyjnej Rady Gminy w Dąbrowie do przeanalizowania.
4. O zasadności lub bezzasadności złożonego protestu rozstrzyga Rada w formie uchwały na najbliższej sesji Rady.
5. W przypadku uznania protestu Wójt zarządza nowe wybory.

Rozdział 5. Gospodarowanie majątkiem Sołectwa

§ 48. 1. Sołectwo nie prowadzi własnej gospodarki finansowej. Realizacja potrzeb finansowych sołectwa odbywa się w ramach środków wyodrębnionych w budżecie Gminy stanowiących fundusz sołecki.
2. W przypadku niewyodrębnienia w danym roku budżetowym funduszu sołeckiego Rada określa w budżecie wysokość środków finansowych przekazywanych do dyspozycji Sołectwa. 3. Obsługę finansową i księgową Sołectwa prowadzi Urząd.

§ 49. 1. Środkami finansowymi przeznaczonymi na działalność sołectwa mogą być również:
1) przychody pochodzące z wpływów z umów najmu lub dzierżawy składników mienia gminy;
2) darowizny oraz wpłaty z przeznaczeniem na rzecz sołectwa;
3) dotacje celowe;
4) dobrowolne wpłaty od osób fizycznych i prawnych;
5) przychody ze zbiórek publicznych;
6) zewnętrzne źródło finansowania.
2. Sołectwo dysponując środkami finansowymi o których mowa w ust. 1 pkt 1 - 6, może przeznaczyć je na:
1) utrzymanie, konserwację i bieżące remonty mienia komunalnego przekazanego Sołectwu;
2) finansowanie statutowej działalności w Sołectwie;
3) dofinansowanie inicjatyw społecznych w Sołectwie;
4) inne cele określone uchwałą Zebrania Wiejskiego.
3. Środki finansowe dla Sołectwa wyodrębnione w budżecie gminy w ramach funduszu sołeckiego mogą być przeznaczone tylko na wykonywanie zadań własnych Gminy służących poprawie warunków życia mieszkańców i zgodnych ze strategią rozwoju gminy oraz na pokrycie wydatków zmierzających do usunięcia skutków klęski żywiołowej.
4. Wydatki, o których mowa w ust. 3, dokonywane są przez Urząd zgodnie z dyspozycjami Sołectwa, na podstawie rachunków uzasadniających dokonanie płatności na zadanie określone we wniosku Sołectwa o przyznanie środków z funduszu sołeckiego w danym roku budżetowym.
5. Sołtys przekazuje Wójtowi dokumenty finansowo – księgowe w terminie 7 dni od ich otrzymania, natomiast dokumenty zobowiązujące do zapłaty w terminie 5 dni od ich otrzymania, jednak nie później niż 2 dni przed terminem płatności.

§ 50. 1. Na wniosek Zebrania Wiejskiego Wójt może przekazać Sołectwu części mienia komunalnego do wyłącznego korzystania.
2. Wniosek, o którym mowa w ust. 1, powinien zawierać określenia:
1) nieruchomości, z której Sołectwo zamierza korzystać;
2) celu służącego mieszkańcom;
3) skutków finansowych (źródeł finansowania wydatków i uzyskiwania dochodów);
4) zamierzonej działalności oraz formy organizacyjnej służącej realizacji zamierzonego celu.
3. Wójt rozstrzyga wniosek Sołectwa, po przeprowadzeniu wszechstronnej analizy skutków przekazania nieruchomości.

§ 51. 1. Sołectwo gospodaruje przekazanymi składnikami mienia komunalnego w granicach zwykłego zarządu, a w szczególności:
1) załatwia bieżące sprawy związane z eksploatacją mienia;
2) utrzymuje mienie w stanie należytym przez dokonywanie niezbędnych napraw, konserwacji i remontów;
3) korzysta z mienia zgodnie z jego przeznaczeniem.
2. Na dokonanie czynności przekraczających zwykły zarząd powierzonym mieniem konieczne jest uzyskanie zgody Wójta.
3. Z przekazanych składników mienia mieszkańcy Sołectwa korzystają zgodnie z przeznaczeniem, ich właściwościami i zasadami prawidłowej gospodarki. Przekazania lub przejęcia mienia dokonuje Wójt w formie protokołu zdawczo-odbiorczego, który powinien zawierać oznaczenia stron, oznaczenia przedmiotu przekazania, opis stanu technicznego i inne istotne informacje. Przekazanie nieruchomości Sołectwu nie może naruszać planów zagospodarowania Gminy oraz innych przepisów prawa.
4. Wójt zobowiązany jest czuwać, aby mienie gminne, którym zarządza Sołectwo, nie było narażone na szkody i uszczuplenia, a dochody Sołectwa były wydatkowane zgodnie z prawem i statutem Sołectwa.
§ 52. 1. Ewidencja przekazanego mienia Sołectwu prowadzona jest w Urzędzie.
2. Według stanu na koniec każdego roku przeprowadzana jest weryfikacja majątku ujętego w ewidencji ilościowo – wartościowej w systemie komputerowym prowadzonym przez Urząd oraz ewidencji ilościowej prowadzonej przez Sołectwo.

Rozdział 6. Nadzór nad działalnością Sołectwa

§ 53. Nadzór nad działalnością Sołectwa jest sprawowany na podstawie kryterium legalności
(zgodności z prawem), gospodarności, celowości i rzetelności jego działania.

§ 54. 1. Funkcje nadzorcze sprawują w zakresie swoich uprawnień:
1) Rada, na bieżąco przez Komisję Rewizyjną;
2) Wójt.
2. Organy nadzoru mają prawo do:
1) do bezpośredniego wglądu w działalność organów Sołectwa, jak i bezpośredniego wglądu w toku poszczególnych spraw załatwianych przez organy Sołectwa;
2) żądania informacji i danych dotyczących organizacji i funkcjonowania Sołectwa oraz wyjaśnień niezbędnych do wykonywania przysługujących im uprawnień nadzorczych;
3) kontroli organów Sołectwa oraz uczestniczenia w ich posiedzeniach.
3. Organy nadzoru sygnalizują Sołectwu nieprawidłowości stwierdzone w ramach wykonania nadzoru wewnętrznego oraz podejmują działania przewidziane prawem w celu wyeliminowania stwierdzonych nieprawidłowości.
4. Do środków nadzoru należy w szczególności:
1) rozpatrywanie sprawozdań z działalności gospodarczej, finansowej i społecznej Sołectwa;
2) prawo bezpośredniego wglądu w działalność organów Sołectwa (wizytacja);
3) prawo bezpośredniego wglądu w toku poszczególnych spraw załatwianych przez organy Sołectwa.
Rozdział 7. Postanowienia końcowe

§ 55. Wszystkie przysługujące dotychczas mieszkańcom Sołectwa przed dniem wejścia w życie Statutu Sołectwa prawa własności, użytkowania lub inne prawa rzeczowe i majątkowe na mieniu gminnym pozostają nienaruszone.

§ 56. Sołtys dokonuje protokolarnego przejęcia od poprzednich struktur samorządu lokalnego odpowiedniej dokumentacji i ewidencyjnych oraz składników majątkowych.

§ 57. 1. Statut Sołectwa uchwala Rada w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów po uprzedniej konsultacji z mieszkańcami sołectwa.
2. Zmian Statutu dokonuje Rada w sposób określony w ust.1.

§ 58. W sprawach nie uregulowanych w Statucie Sołectwa mają zastosowanie obowiązujące przepisy prawa, postanowienia Statutu Gminy oraz inne uchwały i zarządzenia organów Gminy.

Przewodniczący
Rady Gminy w Dąbrowie
/Władysław Domagalski/

Rejestr zmian

Data wprowadzenia dokumentu do BIP: 15 marca 2020 19:32
Dokument wprowadzony do BIP przez: Andrzej Konieczka
Ilość wyświetleń: 1663
29 listopada 2024 08:07 (Bogna Wojtal) - Aktualizacja danych jednostki.
09 października 2024 13:44 (Bogna Wojtal) - Aktualizacja danych jednostki.
09 października 2024 08:57 (Bogna Wojtal) - Aktualizacja danych jednostki.
Zatrzymaj banner przewijany
Urząd Gminy w Dąbrowie w poniedziałki, środy i czwartki jest czynny w godzinach 7.30-15.30, we wtorki w godzinach 7.30-17.00, w piątki w godz. 7.30-14.00.::Urząd Gminy w Dąbrowie w poniedziałki, środy i czwartki jest czynny w godzinach 7.30-15.30, we wtorki w godzinach 7.30-17.00, w piątki w godz. 7.30-14.00.::